Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the koko-analytics domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the formidable domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114
Jeugdonderzoeker Ties Fakkel vertelt waarom we zoveel mogelijk verschillende kinderen willen onderzoeken - YOUth

YOUth

Het laatste nieuws

Jeugdonderzoeker Ties Fakkel vertelt waarom we zoveel mogelijk verschillende kinderen willen onderzoeken

Bij YOUth willen we ontdekken hoe kinderen veranderen als ze opgroeien. Maar om daar meer over te weten te komen, hebben we zoveel mogelijk verschillende kinderen nodig die meedoen aan het onderzoek. En dat is nog best wel lastig. Promovendus Ties Fakkel onderzoekt hoe we kinderen en ouders uit alle lagen van de bevolking kunnen bereiken. “Als je onderzoek doet naar het voedsel van huisdieren, kun je ook niet alleen kijken naar wat een goudvis eet op een dag.”

De wens van drs. Ties Fakkel: “De kinderen die ik zelf op hun sportclub of school heb verteld over het YOUth-onderzoek, opnieuw ontmoeten in het KinderKennisCentrum en hoogstpersoonlijk begeleiden tijdens hun onderzoeksdag.” En dat kan zomaar werkelijkheid worden: naast zijn onderzoek naar het krijgen van een diverse steekproef, werkt hij namelijk ook als onderzoeksassistent.

Dikke stapel papier op de deurmat

Ties Fakkel: “Door onze academische bubbel zien we dingen over het hoofd.”

Die combinatie is voor hem heel belangrijk, omdat hij zo van de kinderen en ouders zelf kan horen wat obstakels zijn om mee te doen. “Voor sommigen is het leveren van een bijdrage aan de wetenschap een goede reden om mee te doen. Voor anderen is het interessanter om te horen dat je een dag lang spelletjes gaat doen en een foto van je eigen hersenen mee naar huis krijgt”, vertelt hij. Als ouders en kinderen enthousiast zijn om mee te doen, krijgen ze vervolgens een informatiebrochure op de deurmat. “Goed weten wat je deelname precies betekent, is essentieel. Maar een dikke stapel papier kan ook een beetje afschrikken als je niet zo van lezen houdt.” Fakkel ziet ook meteen al mogelijkheden om de drempel te verlagen, bijvoorbeeld door ouders te begeleiden bij het lezen van de brochure.

Wereldwijd vraagstuk

“Niet alleen het YOUth-onderzoek heeft moeite met het vinden van deelnemers met verschillende achtergronden. Het is een breed vraagstuk waar wereldwijd veel wetenschappers tegenaan lopen.” Hoe komt dat toch? “Door de manier waarop je een onderzoek opzet, maak je onbewust al een selectie in wat voor soort mensen zich aangesproken voelen om mee te doen.” Volgens Fakkel zien we door onze ‘academische bubbel’ dingen over het hoofd. “Vanuit YOUth is er veel bereidheid om dat te verbeteren. Het is aan mij om in kaart te brengen wat we dan precies over het hoofd zien en hoe we dat kunnen veranderen.”

“De informatie die we verzamelen is al heel waardevol, maar die wordt nog veel meer waard als onze steekproef divers is.” – Jeugdonderzoeker Ties Fakkel

Lange blonde krullen of kort bruin haar

Waarom is het voor het YOUth-onderzoek dan zo belangrijk om een breder palet aan deelnemers te krijgen? Fakkel legt uit: “Stel, we onderzoeken alleen maar kinderen met lange blonde krullen. Dan weten we straks heel veel over deze kinderen, maar dan hebben we geen idee van hoe kinderen met kort, bruin haar zich ontwikkelen.” Naast de haarkleur, zijn er nog veel meer dingen waarmee kinderen zich van elkaar onderscheiden. “In wat voor huis woon je? Wat is je lievelingsvak op school? Uit welk land komen je ouders? Hoe vaak ga je op vakantie? Het zijn allemaal dingen waarin kinderen onderling van elkaar verschillen.”

Dieet van je goudvis

Jongens tijdens hun onderzoeksdag in het KinderKennisCentrum

Fakkel vergelijkt het met onderzoek doen naar het voedsel van huisdieren. “Dan moet je naar meer kijken dan alleen het dieet van je goudvis. Hoeveel een goudvis eet zegt eigenlijk niks over hoeveel een hond eet of een cavia. Het is raar om te doen alsof dat wel zo is.” Met de informatie die we tot nu toe verzameld hebben bij YOUth, kunnen we uitspraken doen over duizenden kinderen. “Dat is al hartstikke bijzonder. Maar als er meer verschillende kinderen meedoen, weten we in de toekomst zelfs hoe miljoenen kinderen zich ontwikkelen.”

Vergrootglas

In die verscheidenheid aan kinderen, zit volgens Fakkel een enorme schat aan informatie. “Onderzoekers die het lukt om alle lagen in de bevolking te bereiken, ontdekken belangrijke onderlinge verschillen. Zoals bij het onderzoek naar de gezondheid en het welzijn van scholieren, waar de Universiteit Utrecht ook aan meewerkt.” Voor YOUth is een goede steekproef nog eens extra belangrijk, stelt Fakkel. “We kijken bij YOUth met een vergrootglas naar de ontwikkeling van kinderen. We volgen ze jarenlang en hebben heel veel verschillende onderdelen. De informatie die we verzamelen is al heel waardevol, maar die wordt nog veel meer waard als onze steekproef divers is.”

Wij zoeken doorlopend zwangere vrouwen, kinderen en ouders uit de provincie Utrecht die mee willen doen aan YOUth. Daarbij kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Doe je mee? Wij denken namelijk dat jij als deelnemer andere ouders en kinderen het beste kunt vertellen hoe is het is om mee te doen aan ons onderzoek. Wat kun je doen?

Lees ook