Het laatste nieuws
Juf Maike doet mee aan YOUth: “Je leert ook veel over de ontwikkeling van je eigen kind”
Maike Douglas (32) mag je met recht een ‘kinderexpert’ noemen. Ze geeft les aan groep 1 en 2, schrijft over kinderen op haar populaire blog jufmaike.nl en is getrouwd met kinderboekenschrijver Jozua Douglas. Maike is zwanger en doet mee aan YOUth Baby & Kind, maar vandaag is ze in het KinderKennisCentrum met haar zoontje van drie. Hij doet mee aan onze ‘peuterpilot’. De baby’s die nu meedoen aan YOUth Baby & Kind, komen namelijk terug als ze 2,3 of 4 jaar oud zijn. De onderzoeken voor deze leeftijdscategorie zijn we nu aan het testen. We spreken Maike na een lange, maar leuke onderzoeksdag in het KinderKennisCentrum.
Waarom doe je mee aan YOUth?
“In eerste instantie omdat mijn schoonzus Manouk hier werkt en ons en ons zoontje had gevraagd. Kort daarna raakte ik opnieuw zwanger en heb ik me ook meteen voor dat deel aangemeld. Zeker als leerkracht vind ik het goed om mee te doen aan een onderzoek om meer te leren over de ontwikkeling van kinderen. Dan kunnen we ook kijken hoe wij in de toekomst misschien nog beter ons werk kunnen doen. En nu we meedoen, vinden we het ook wel heel erg leuk!”
Wat voor nieuwe dingen heb je vandaag over je zoontje geleerd?
“Ik was heel erg benieuwd hoe hij de testen zou doen. Hij liet veel zelfbeheersing zien. Ik had ook eigenlijk wel verwacht dat hij dat zou kunnen, maar het was erg leuk om te zien. En de test met de woordenschat…”
Maikes zoontje komt tussen het spelen in de wachtkamer door even wat aan mama vragen: “Ik wil nog iets eten.” Maike: “Je hebt natuurlijk honger gekregen van al die taakjes. Wat wil je? Een boterham? Een eierkoek?” Na een kort beraad, valt de keuze uiteindelijk op een koekje. Dat is natuurlijk wel verdiend na al die onderzoekjes.
“Zo, sorry hoor! Ohja, de woordenschat. We lezen hem veel voor, dus we dachten dat zijn woordenschat wel sterk was, maar het was ook leuk om dat terug te zien in de test.”

Heb je vandaag nog dingen gezien waarvan je denkt: hier zouden we in de klas ook wat mee moeten doen?
“Ja, ik zou in de klas nog wel meer spel willen zien. Op school gaat het natuurlijk veel over cognitie en taal en rekenen, maar spel is ook heel belangrijk. Hoe je daar doelen aan zou moeten koppelen weet ik niet precies, maar ik ben wel benieuwd of daar in het onderzoek iets over uitkomt. Of over spelbegeleiding bijvoorbeeld, wat ook een onderdeel was van vandaag. Ik ben benieuwd of we nog iets nieuws leren over hoe je dat het beste kunt aanpakken.”
Als je zelf zo’n onderzoeksruimte als hier en veel kinderen die mee willen doen tot je beschikking had, wat zou je dan willen onderzoeken?
“Even nadenken… Begin dit jaar was er een programma op tv, ‘Het Geheime Leven van 4-jarigen’. Daarin speelde een groepje kinderen met elkaar, maar dan zonder ingrijpen van een volwassene. Dat lijkt me erg interessant. Nu zit er natuurlijk telkens een vader of moeder bij, maar wat gebeurt er als kinderen bij elkaar zitten en er geen interactie met volwassenen is? Wat gaan ze dan doen? Je zag op tv dat de kinderen al hele verschillende karakters hadden. En ik ben dan natuurlijk ook wel benieuwd wat mijn eigen kind zou doen.”

Wat zou je willen zeggen tegen ouders die overwegen om mee te doen aan YOUth?
“Dat het erg leuk is, omdat je ook heel veel leert over de ontwikkeling van je eigen kind. Je ziet hoe je kind reageert op de onderzoeken en hoe jullie interactie is als je ergens anders samen speelt dan thuis. Het was heel erg leuk om in de onderzoeken te zien wat mijn zoontje allemaal kan. Zelf heeft hij zich volgens mij ook vermaakt. Alleen dat mutsje van de eeg was wel spannend, maar hij heeft het wel gewoon gedaan. En op babygebied is de 3D-echo natuurlijk leuk. Je kunt hier toch even wat rustiger kijken dan bij de verloskundige.”
Wat hoop je zelf nog te weten te komen over de ontwikkeling van kinderen, misschien als het onderzoek wat verder is?
“Een vraag waar ik zelf, in de klas, op mijn blog en ook thuis altijd mee bezig ben is: hoeveel begeleid je kinderen en hoeveel laat je ze hun eigen gang gaan? Aan de ene kant is het goed kinderen zelf veel te laten spelen en zich soms te laten vervelen. Aan de andere kant wil je ze stimuleren om verder te komen. Na al die jaren denk ik dat ik wel een idee heb over hoe je dat kunt doen, maar ik merk nu wel dat het met je eigen kind weer heel anders is dan in de klas. Wat kan ik mijn kind bieden om hem verder te brengen of moeten we hem juist meer zijn eigen gang laten gaan? Dat is een spanningsveld waar je als ouder constant mee bezig bent.”
Enthousiast geworden door het verhaal van Maike? Meer weten of meedoen.