Carlijn ontdekt...
Carlijn ontdekt: het lerende brein
De wereld van wetenschap voor kinderen
Een groep kinderen met gele vestjes, op zoek naar de ingang van het KinderKennisCentrum: dit moest wel groep 8 van openbare basisschool De Panda zijn! Ze vonden de breinles die professor Chantal Kemner in hun klas gaf zó leuk dat ze ook bij ons op bezoek wilden komen. Net als mijn collega’s doe ik regelmatig mee aan activiteiten met kinderen. Ons doel? Kinderen laten zien wat wetenschappelijk onderzoek is, en hun blik op de wereld vergroten.
Met datzelfde doel waren we vanuit het KinderKennisCentrum ook aanwezig tijdens het Weekend van de Wetenschap, deden we mee aan de Summerschool Junior, maakten we lesbrieven over onderzoekend leren en gaven we kindercolleges in het Universiteitsmuseum. En onze professor Chantal Kemner bezocht dus groep 8 van De Panda tijdens ‘Meet the Professor’ op 29 maart 2017. Toen stapten 142 professoren op de fiets om over hun onderzoek te vertellen op een basisschool.
(tekst gaat verder onder de foto)

Chantal Kemner bij OBS De Panda tijdens Meet the Professor
Groep 8 in de collegebanken

De leerlingen van De Panda waren zo enthousiast, dat ze graag met eigen ogen het KinderKennisCentrum wilden zien. Dat kon natuurlijk! Ze kregen een college over het lerende brein, in een echte collegezaal. Daar vertelde ik bijvoorbeeld waarom het soms heel moeilijk is om rustig te blijven zitten in de klas.
Na een workshop hersenactiviteit meten namen we een kijkje in het KinderKennisCentrum. De kinderen konden nu zien dat een MRI-scanner een groot apparaat is dat geluid maakt, terwijl het foto’s maakt van je hersenen. Maar eigenlijk blijkt het niet eng om erin te liggen, en is er een knop waarmee je er altijd weer uit kunt als je het toch spannend vindt.
Zelf op onderzoek uit
Door te horen over onderzoek, en zelf een onderzoek te doen, leren kinderen vaardigheden zoals kritisch denken. Ze kunnen dan zelf meer ontdekken over de wereld om zich heen.

Zo leerden de kinderen bij ons waarom mensen de wereld verschillend waarnemen, bijvoorbeeld de beroemde jurk die voor sommige mensen wit-goud en voor anderen blauw-zwart is. Tijdens andere activiteiten leren ze door onderzoekend leren om nieuws te beoordelen op wat goed onderbouwd is en wat niet. Dat is heel belangrijk, bijvoorbeeld als ze op internet informatie zoeken voor hun spreekbeurt.
Door activiteiten als het bezoek van De Panda dragen we bij aan het doel van de overheid om meer wetenschap te integreren in het onderwijs (zie het Nationaal Techniekpact 2020). Daarnaast is het natuurlijk ontzettend leuk om een kind van 11 te laten begrijpen waarom het toch maar niet lukt om stil op zijn stoel te zitten! Het antwoord? Jezelf remmen is moeilijker voor kinderen dan voor volwassenen.“En waarom is dat voor mij dan moeilijker dan voor andere kinderen in de klas?” wilde een kind weten. Dat komt doordat kinderen veel van elkaar verschillen. En bij YOUth onderzoeken we hoe dat komt.
Ook een professor in je klas?
Op 28 maart 2018 is er weer een Meet the Professor. Wil je jouw leerlingen ook zo enthousiast maken voor onderzoek? Meld je basisschool dan aan via de website!
Ook interessant
- Chantal Kemner in groep 8: ‘Doei, lieve professor!’
- Carlijn ontdekt: naar school in de vakantie
- YOUth en het basisonderwijs
- Reportage: Een klas vol onderzoekers
Een kijkje in de wereld van een kinderonderzoeker
In ‘Carlijn ontdekt’ geeft Carlijn van den Boomen een kijkje in de keuken. Wat komt er allemaal bij kijken als je onderzoek doet naar kinderontwikkeling?